понеделник, 12 януари 2009 г.

За църквата, циганите и други глупости

Ами да - аз съм всичко това, което тези хора не са. Не съм вярващ, не съм заблуден и аа, да - не съм циганин.

Гледах сутринта един репортаж на НоваТВ от Варна за група роми*, които недоволни от Българската православна църква, решили да създадат своя си, ромска църква. Причината за това е основателна - много от циганите в България не знаят Български. А имат право да слушат словото господне на майчиния си език. До този момент не знаех, че има емиграция на цигани към България. А и идея си нямам от къде идат майките им, че не говорят Български.

Един симпатичен, хиперактивен чичко каза, че те имали право да четат и изповядват библията на "европейския" език санскрит. За сведение "европейският" език санскрит е "езикът на древна Индия" (Уикипедия). А и аз не мога да разбера как така те са научили да говорят санскрит, а Българският им е сложен. Хем на Български се опитват да ги учат...

Отплеснах се, а репортажът има още какво да разкаже. След като разкараха буйния човечец, групата от религиозни роми решиха да покажат как превеждат 10-те божи заповеди на ромски. Супер! помислих си аз, тъй като винаги ми е интересно да научавам нови неща (а и не знам заповедите по ред на номерата).

Екзалтацията ми потъна в море от украински газ. Дори аз знам, че първата божа заповед е "да нямаш друг бог освен мен..." (идея си нямате, как ме дразни!), но проповедникът с 15-годишен стаж не успя да се сети. Повтаряше там, че не трябвало да се краде и да не искаш къщата на ближния си. И оооо! щях да забравя - бог е любов!!!

А ние всички знаем, че любовта е секс. Така че, стига да не крадеш и да строиш къщи, по-големи от на съседа, господ няма нищо против да произвеждаш деца, чийто майчин език да се различава от този на страната, в която живееш. А и да ти плащат. Щото ти може и да си санскритец, но тая държава в която живееш трябва да ти плаща. Щото твориш жителите й, които не говорят езика, не уважват порядките и няма да се променят, но са граждани на България.

Ами да - нервирам се. Винаги се нервирам, когато някой ми каже: Вие, Българите... Да се засегна ли трябва, да се извиня ли... чуствам се кофти, чуствам се малък.

__________________________________________________________________
*Роми е българизирана форма на ромá, самоназванието на част от циганите (от гръцки асинганос - гадател, в противовес на гаджé, всички нецигани). Друго разпространено название в България и Република Македония е гюпци или егюпи (т.е. египтяни, на гръцки γύφτος, на английски gypsy). Среща се и формата арапи (от Арабия). (Уикипедия)

1 коментар:

  1. Аз не се чувствам нито малък, нито кофти като чуя обръщението: "Вие, българите..." Само задавам въпрос към съответния индивид: "А ти какъв си по-точно?" Защото аз съм българин за добро или за зло и комплексарите под слънцето слабо ме вълнуват. Те и без това имат огромни проблеми от рода на това да се чудят какво точно са, на какъв език да говорят, въпреки че са родени в България и т.н. Но проблемите са си техни и техните поколения ще са тези, които ще разберат за какво иде реч. Каквото си посееш, такова ще пожънеш!
    P.S. Любовта не е само секс, сексът може да го има и без любов.Сексът е физическо упражнение с цел задоволяване на нагон.

    ОтговорИзтриване